2009. április 12., vasárnap

Egy rosszul csengő szó védelmében: teológia

Egyre több embertől hallom azt a vélekedést, hogy fölösleges dolog a teológia, hiszen csak összeugrassza a hívőket és egyébként sincs köze a valódi keresztényéghez. A kereszténység ugyanis nem egy rideg dogmarendszer, hanem egy vibráló személyes kapcsolat élménye - hangoztatják egyesek.

A teológia lejáratott szó, kidobásra ítélt ócska otromba bútordarab lett sajnos az Istent őszintén ismerni vágyó hívők.között.is. Pedig a teológia nem más, mint egy gondolkodási rendszer Istenről, a szellemi dolgok rendszertana. Úgy, ahogy van rendszertana a világon mindennek, amit csak be tudott azonosítani az ember: az ásványoknak, állatoknak, növényeknek és az embernek is. Sok száz év alatt összegyűlt egy hatalmas tudásmennyiség a körülöttünk lévő világról, amely az alapját képezi minden újabb felfedezésünknek. Senki sem gondol arra, hogy eltüzeli a világ összes növényhatározóját, növényrendszertannal foglalkozó könyvét és minden meglevő preparátumot, és a nulláról kezdi el a növények vizsgálatát: milyen sok már kihalt növényfajjal lennénk szegényebbek! Pedig ilyen őrültséget tesz az is, aki száműzi a teológiát a hitéletéből.

Azok között, akik zsigerből elutasítják a teológiát, - és már a szó hallatán is összehúzzák a szemöldöküket - sokan azért teszik, mert 'teológia' alatt a hívőket nem építő emberi vitatkozásokat, 'teológus' alatt pedig egy saját teóriáját nagyképűen, de homályos értelmű szavakkal magyarázó embert értenek.

A teológia azonban nem emberi teória, hanem az az ismeretanyag, ami a Bibliáből Istenre vonatkozóan kikutat- ható. Van jó és rossz teológia, aszerint, hogy Istent mennyire helyesen vagy hibásan írják le. Senkinek sincs abszolút tökéletes teológiája, mégis aki Isten gyermeke lett, annak van egy csodálatos ígérete: hogy mindnyájan Istentől tanítottak leszünk. Azért lehet bármilyen kicsi ismertünk is Istenről, mert Ő maga ki akarja jelenteni magát az övéinek az ő tényleg szabad akaratából döntött így.

Isten igéjét lehet félreértelmezni, de lehet helyesen is értelmezni - ez utóbbiról talán kevesebbet beszélünk - pedig ezzel foglalkozik az értelmezés tudománya (hermeneológia). Lehetnek helyes ismereteink Istenről akkor is, ha nem ismerhetjük ki Istent. És nem csak lehetnek helyes ismereteink Istenről, hanem Isten az igéjében egyenesen parancsolja, hogy keressük őt és akarjuk Őt jobban megismerni. Tehát mikor a hívő egyszer azt énekli "..Célom csak egy: ismerni mégjobban"* majd nagyban hangoztatja, hogy őt a teológia nem érdekli, azzal nem kicsit kerül ellentmondásba önmagával.

Úgy írom most ezt, hogy tudom, nem én fogom megvédeni a teológiát, hanem a jó teológia fog megvédeni engem a rossz teológiától. És nem csak engem, hanem mindazokat, akik Istent komolyan meg akarják ismerni.

Nincsenek megjegyzések: