2009. január 31., szombat

Isten ateista neve

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Igenis van. Bár az ateista saját bevallása szerint, nem hisz Istenben, mégis van olyan név, amit akkor emleget, amikor egy keresztény.Isten.nevét.emlegeti.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Váratlan helyzetek és kiszámíthatatlan fordulatok sorozata vesz körül bennünket naponta: elérjük a buszt vagy féláron megkapunk egy régóta vágyott cuccot. És mit mond ilyenkor egy ateista? Általában a szerencsét,.a.sorsot.és.a.véletlent.emlegeti.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
A hétköznapi beszédünkben lépten-nyomon feltűnnek ezek a kifejezések. De mi is a szerencse? Nem egy erő, nem egy hatalom. Azt mondanám, hogy a szerencse a körülmények olyatán összejátszása, amely számunkra kiszámíthatatlan eredménnyel jár, és amely összejátszást adott helyzetben kevéssé tudjuk befolyásolni. A szerencse az, mikor szembesülünk azzal, hogy nem csak mi irányítjuk az életünket, sőt néha meginogni látszunk abbéli szilárd meggyőződésünkben, hogy tudjuk-e egyáltalán irányítani azt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
A véletlen azonban mindig kiszámítható, akkor is, ha ezzel nem szoktak foglalkozni. Vegyük példának a karácsonyi beiglisütést. Mikor azt mondom, hogy véletlenszerűen szórom meg mazsolával a beigli töltelékét, akkor igazából azt állítom, hogy nem állítottam fel semmilyen rendszert a szórásra. Például nem tettem le szorosan egymás mellé a mazsolákat sűrű csigavonalban, amíg az egész tölteléket beborította. Nem, én csak belemarkoltam és szórtam mindenfele, amíg minden szem rá nem került a töltelékre. De nem véletlen, hogy melyik szem hova esik. Azt, hogy hol milyen sűrűséggel fordul elő mazsola a töltelékben, meghatározza, hogy milyen irányba és milyen erővel lendítettem el markomat az alatta elterülő töltelékre. Számít a mazsola alakja és súlya is abban, hogy hova pottyant. A könnyebb szemek a markomtól messzebb is tölteléket érhettek, míg az áramvonlasabb, kerekebb pédányok könnyen továbbgurulhattak landolás után, a hegyesebb szemek pedig többnyire azonnal a töltelékbe.fúrodtak.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Rengetek körülmény merül tehát fel, olyanok is amelyekre az előbb nem is gondoltunk. 'Vél+etlen' = előzetes elgondolást nélkülöző cselekedet. Ha kiderül, hogy nincs is véletlen, csak egy számunkra ismeretlen és kiszámíthatatlan hétköznapi világ van, akkor egy ateista nagyon.kétségbe.kéne.essen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Az ember fél a sok 'nem tudom'-tól, mert inkompetenciáját emberi méltósága aláásójának tekinti. Ezért nagyon ötletesen tudatlanságát olyan szavak mögé rejti, mint a véletlen vagy a szerencse. Azaz, hogy elkerülje, hogy minden mondatában öt 'nem tudom' szerepeljen, inkább választja a 'bizonyára, feltehetőleg, valószínűleg, szerencsére - emberi tudatlanságot álcázó szavakat'.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Az ateista tehát olyan valaki, aki nem akar szembesülni saját tudatlanságával, a Biblia így mondja ezt: "Azt mondja a balgatag.a.szívében:.Nincs.Isten.".(Zsolt.14:1)
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nincsenek megjegyzések: